-
Je hebt nog geen producten in je winkelwagen.
Als je van plan bent om een trilstamper te gaan aanschaffen, had je vroeger de keuze uit slechts twee modellen: of het werd een benzinestamper, of het zou een trilstamper met een dieselmotor worden. Voor de moeilijke beslissers is er nu echter nóg een aandrijfmotor op de markt gekomen. Wacker Neuson produceert namelijk sinds enkele jaren een aantal trilstampers op accu. Maar wat zijn nu de verschillen tussen een benzinestamper en een accutrilstamper? Hier hopen wij je in dit blogartikel een zo duidelijk mogelijk antwoord op te geven.
Wereldwijd vervult Wacker Neuson de voortrekkersrol, en dat is uiteraard niet voor niets. Al sinds de uitvinding van de elektrische trilstamper door de Duitser Hermann Wacker in 1930, is het bedrijf Wacker al die tijd een toonaangevende fabrikant gebleven. Enkele jaren geleden zette Wacker opnieuw de stratenmakerswereld op zijn kop toen aan het begin van het jaar 2016 de allereerste accutrilstamper ter wereld werd geïntroduceerd.
Bovendien is Wacker Neuson de enige fabrikant die sleuvenstampers met een tweetakmotor kan aanbieden. Deze aandrijving is niet alleen perfect voor verdichtingswerkzaamheden, maar door de katalysator ook nog eens uitzonderlijk emissiearm.
Als enige fabrikant heeft Wacker Neuson benzine-trilstampers met een tweetaktmotor in het assortiment. De ontwikkelingsingenieurs van deze wereldmarktleider hebben de WM80-motor speciaal ontwikkeld voor gebruik bij bodemverdichting, daarom is hij zeer robuust. Bovendien beschikt hij over uitstekende emissiewaarden, onder andere door de katalysator. De waarden van de motor liggen allemaal lager dan de op dit moment en voor de toekomst bekende grenswaarden. In vergelijking met de viertakt trilstamper stoot hij duidelijk minder CO-emissies uit en zorgt hij voor schone lucht in greppels.
Voor de harde omstandigheden in de bouw heb je met de GXR 120 benzinemotor van Honda een zeer sterke motor tot je beschikking. De geïntegreerde olietekortbescherming controleert bij het starten het oliepeil. Als het peil te laag is, schakelt de sleuvenstamper automatisch uit. De uitstoot van viertakt-stampers bestaat voor het grootste deel uit CO. In totaal is de CO-uitstoot ongeveer ⅓ hoger dan bij tweetaktstampers het geval is.
Wacker Neuson is de uitvinder van de elektrische trilstamper. Maar omdat je met een stekker natuurlijk niet al te veel vrijheid hebt, was je destijds nogal beperkt in de mogelijkheden. Om nu toch zo milieuvriendelijk aan het werk te kunnen gaan, hebben de ingenieurs van Wacker de trilstamper op accu ontworpen. En hiermee is de gebruiker helemaal klaar voor de toekomst.
Nu heel Nederland gebukt gaat onder de stikstofcrisis, liggen nagenoeg alle bouw- en infraprojecten plat vanwege een te hoge uitstoot van stikstofverbindingen. Tenzij je natuurlijk aan kunt tonen dat je met jouw werkzaamheden helemaal geen uitstoot veroorzaakt. Dankzij de schone aandrijving voldoen de accutrilstampers aan de strengste vereisten in aanbestedingsdocumenten, bijvoorbeeld voor grote projecten of bouwterreinen in de binnenstad.
De huidige accu van Wacker Neuson – de BP1000 – heeft voldoende capaciteit om de trilstamper maar liefst een half uur van stroom te kunnen voorzien. Dit is in de meeste gevallen toereikend om een gehele dag mee te kunnen werken. Voor zeer intensieve gebruikers raden wij aan een tweede accu aan te schaffen of de accu op te laden met een snellader. Een snellader heeft de accu in slechts 80 minuten weer helemaal vol.
Om de keuze voor jou even wat gemakkelijker te maken, hebben wij de accu- en de tweetakt trilstampers even voor je naast elkaar gezet:
Puur afgaande op de feiten, is het nog niet zo eenvoudig om direct te zeggen welke het beste voor jou is. Puur op basis van de aanschafprijs zou je een benzinestamper tweetakt kunnen kiezen. Bovendien is benzine overal wel te krijgen en is de tank zo bijgevuld.
Een accustamper is natuurlijk wat duurder in aanschaf en wil je deze trilstamper echt intensief gaan gebruiken, dan heb je zeker twee accu's en een snellader nodig. Maar met de huidige milieuproblematiek, de ontwikkeling op uitstootvrije machines en de gunning van opdrachten in het achterhoofd, is een sleuvenstamper op accu een uitstekende keuze. Bovendien liggen de uiteindelijke kosten van een accustamper tot maar liefst 55 procent lager dan die van een benzinestamper.
Uiteindelijk zul je op basis van je eigen wensen een keuze kunnen maken. Mocht je nog advies nodig hebben, dan kun je altijd contact met ons opnemen om de juiste keuze te maken.
Trisltampers Wacker Neuson bekijken ►
Heb je een vraag over een product? Neem dan contact met ons op via onze chat, ons contactformulier of bel 088 - 13 43 600