-
Je hebt nog geen producten in je winkelwagen.
Visser Assen is al vele jaren hét aanspreekpunt voor stratenmakers in Nederland en zelfs buiten de landsgrenzen. Om aan de openbare weg te mogen werken, is goede werkkleding een must. De regelgeving omtrent veilige werkkleding is de laatste jaren telkens een beetje strenger geworden. In deze blog gaan we dan ook in op alle eisen die hierbij komen kijken.
De voorschriften die gelden voor goedkeuring van veiligheidskleding is vastgelegd in een normering, de NEN-EN 20471-norm. Hierin staan alle eisen voor zogenoemde signaalkleding met betrekking tot de producteisen en de gebruikseisen. Zonder deze Europese goedkeuring mag deze kleding niet in Europa op de markt verschijnen. Het kiezen van de juiste RWS-kleding wordt met name bepaald door de omstandigheden ter plaatse, waarbij vooral het risico van groot belang is.
De NEN-EN 20471-norm kan dan ook als zowel een algemene veiligheidsnorm als een kwaliteitsnorm worden beschouwd. Rijkswaterstaat (RWS) heeft hierop ten aanzien van de uniformiteit en kwaliteit van signaalkleding de 'Richtlijnen en Specificaties voor veiligheidskleding bij Wegwerkzaamheden' (AVV, 1995) opgesteld. Deze richtlijnen zijn bedoeld voor de signalisatiekleding die wordt gedragen door alle typen wegwerkers aan Rijkswegen (A- en N- wegen) en spoorwerkers. Bovendien gelden deze regels, die de zichtbaarheid en de herkenbaarheid van wegwerkers en spoorwerkers moeten vergroten, voor alle anderen die professioneel aan het werk zijn op en naast de weg.
De NEN-EN 20471-norm is de opvolger van de wat oudere RWS EN471-norm. De huidige norm schrijft voor dat de reflectiekleding te allen tijde samen dient te zijn gesteld uit zowel retroreflecterend als fluorescerend materiaal. De fluorescerende stof valt uitsluitend extra op bij daglicht. Hierbij valt op dat de RWS-norm nog wat strenger is dan de NEN-EN 20471-norm. Laatstgenoemde norm zegt namelijk dat de stof fluorescerend groen, geel of oranje mag zijn. Voorheen mocht het materiaal van Rijkswaterstaat óf een fluorescerend oranje kleur, óf een fluorescerend gele kleur hebben. Gele RWS-kleding is echter met ingang van 1 juli 2019 verboden.
Dan het retroreflecterende materiaal. Deze strepen lichten juist uitsluitend op indien ze worden beschenen door kunstlicht. Denk hierbij maar eens aan de koplampen van een auto of motor. Nieuwste toevoeging hieraan is de zogenoemde 'Glow in the Dark'-lijn van Hydrowear. De RWS-kleding in deze categorie straalt in het donker bovendien zelf actief licht uit, zodat je als drager van deze kleding nog beter zichtbaar bent in het donker en bij slechte weersomstandigheden.
Ook wat reflecterend materiaal betreft, heeft Rijkswaterstaat aanvullende eisen gesteld voor het uitvoeren van werkzaamheden aan de openbare weg en het spoor. Deze eigenschappen wijken af op het aantal en de plaats van de reflecterende striping. Zo dienen de strepen te zijn aangebracht in de vorm van ene Romeinse II (per abuis ook wel de vorm van een 'H' genoemd). Hierbij moeten de verticale strepen over de schouder doorlopen. Zo is de drager vanuit alle hoeken goed te zien. Bovendien moet op zowel de mouwen als de broekspijpen aan de buitenzijde een verticale streep aanwezig zijn. Alle vesten, jassen en pakken dienen geheel dicht te zijn geritst of geknoopt.
Uitsluitend signalisatiekleding die voldoet aan de Europese NEN-EN 20471-norm mag binnen de Europese Unie op de markt worden gebracht. Of jouw kleding aan de eisen voldoet, kun je zelf nakijken door op het ingenaaide label te kijken. Als het goed is, zie je daar de welbekende CE-markering staan met daarnaast de betreffende norm.
Bovendien zie je rechts naast het pictogram van een reflectiehesje een of twee cijfers boven elkaar staan. Het bovenste getal hiervan geeft aan binnen welke klasse het kledingstuk valt. Dit is in verreweg de meeste gevallen een 2 of een 3. RWS-kleding die voldoet aan klasse 2 heeft minder oppervlakte aan zichtbaar materiaal dan kleding die voldoet aan de eisen voor klasse 3. Vaak zie je een getal 2 staan een hesje of een bodywarmer.
Het is echter wel mogelijk om van klasse 2 een klasse 3 te maken. Dit kun je namelijk bereiken door twee kledingstukken van klasse 2 aan te trekken. Op warme dagen kun je zo een RWS-vest klasse 2 combineren met een korte broek RWS klasse 2. Zo voldoe je toch aan alle eisen. De oppervlakte-eisen met betrekking tot signaalkleding zijn als volgt:
Klasse | Minimale oppervlakte fluorescerende stof | Minimale oppervlakte reflectiemateriaal |
Klasse 1 | 0,14 m2 | 0,10 m2 |
Klasse 2 | 0,50 m2 | 0,13 m2 |
Klasse 3 | 0,80 m2 | 0,20 m2 |
Werkkleding RWS die voldoet aan klasse 2 is geschikt voor het werken langs de openbare weg binnen de bebouwde kom (maximumsnelheid van 50 km per uur). Veiligheidskleding die vallen onder klasse 2 zijn de minimale eis om überhaupt aan de openbare weg te mogen gebruiken. Beter af ben je met werkkleding klasse 3.
Signaalkleding klasse 3 is geschikt voor het werken langs de openbare weg zonder enige snelheidsbeperking. Het is noodzakelijk bij werkzaamheden op of langs drukke wegen waarbij er niet binnen ene (volwaardige) wegafzetting wordt gewerkt. Dit houdt in dat omstandigheden waarbij het aanrijdgevaar niet volledig kan worden weggenomen door een wegafzetting, het dragen van reflectiekleding klasse 3 verplicht is.
Denk bijvoorbeeld maar eens aan het beroep van landmeter. Bij landmeetkundige werkzaamheden ontbreekt vaak een deugdelijke wegafzetting, omdat de wegwerkzaamheden hiervoor maar kort zijn. De landmeetkundige medewerker is zo namelijk een stuk beter herkenbaar en zichtbaar. Voor het uitvoeren van werkzaamheden in het donker is werkkleding klasse 3 eveneens verplicht.
Heb je een vraag over een product? Neem dan contact met ons op via onze chat, ons contactformulier of bel 088 - 13 43 600