-
Je hebt nog geen producten in je winkelwagen.
'Fietspaaltjes gevaar op de weg', zo kopte De Telegraaf op 4 augustus 2022. Volgens Veilig Verkeer Nederland (VVN) en de Fietsersbond zijn parkeerpalen gevaarlijk en ze willen dan ook dat deze worden verwijderd. Zo zouden deze palen in plaats van het verkeer veiliger maken, alleen maar meer gevaar veroorzaken op de overvolle fietspaden. Maar is dat wel zo? In dit blogartikel vertellen wij je er meer over!
Volgens Ron Stomphorst van VVN staat 'het merendeel van de fietspaaltjes er overbodig'. Volgens hem maken deze paaltjes – die wij van Visser Assen als 'parkeerpalen' online verkopen, het onveilig maken voor fietsers. In welke vorm dan ook, zoals 'onze' uitneembare parkeerpalen of fietspaaltjes van 'rotsvast beton', zouden deze palen al jaren tot onnodige valpartijen leiden met ernstige gevolgen. "Er gebeuren eigenlijk meer ongevallen met de paaltjes, dan dat ze nut hebben voor de fietsveiligheid", vertelt Stomphorst aan De Telegraaf.
Volgens VVN moeten fietsers bij grote drukte de vreemdste capriolen uithalen om op de fiets te blijven zitten. Zo zouden 'heel veel' paaltjes niet goed zijn te zien, zeker niet wanneer het heel erg druk op het fietspad is of in het donker. Ook neemt de verkeersintensiteit op het fietspad in rap tempo toe, met steeds meer voertuigen van verschillende afmetingen. Maar ook de toegenomen snelheid van onder meer elektrische fietsen op het fietspad baart Stomphorst zorgen. "Wat Veilig Verkeer Nederland betreft de hoogste tijd om afscheid te nemen van deze vaak onnodige obstakels en een grote schoonmaak te houden."
Goed nieuws voor de fietsers, maar voor Visser Assen als verkopende partij van deze fietspaaltjes wat minder: volgens het CROW, de vraagbaak voor verkeersmaatregelen en -voorzieningen, zegt dat inmiddels de helft van deze hinderlijke paaltjes is verdwenen. "Maar we zijn er nog lang niet", citeert het Dagblad van het Noorden (DvhN) de heer Otto van Boggelen van het CROW.
"Ik denk dat er nog zeker tweehonderdduizend her en der staan, al zijn gemeenten wel steeds vaker bezig om zelf orde in de chaos te scheppen", aldus Van Boggelen aan het DvhN. "Fietspaaltjes zijn er om te voorkomen dat auto’s het fietspad gebruiken als parkeerplek of doorsteek. Maar het lijkt wel alsof ze te pas en onpas door ambtenaren zijn neergezet alsof het standaard bij een fietspad hoorde. Dat is nu niet meer zo, maar we zitten wel met de gevolgen van de wildgroei."
Volgens het CROW schiet de parkeerpaal zijn doel voorbij. "Als er duizenden fietsers in het ziekenhuis belanden omdat ze tegen een obstakel aanrijden, dan weet je dat het middel niet voldoet."
Om ongelukken door een anti-parkeerpaal te voorkomen, adviseert het CROW om een zogeheten inleidende ribbelmarkering toe te passen. Dat is een duur woord voor ribbels op het fietspad op vijf meter voor het fietspaaltje. In het jaar 2010 diende een zaak van een fietsster die dat jaar tegen een paaltje botste en de gemeente Bunnik hiervoor aanklaagde. Dit omdat de gemeente geen gebruik had gemaakt van deze ribbels. Het gerechtshof stelde de vrouw in het gelijk en oordeelde als volgt:
"Met het plaatsen van een paaltje of ander obstakel midden op een pad, creëert de wegbeheerder immers willens en wetens een extra risico. De wegbeheerder moet er in dergelijke situaties alles aan doen om ongevallen te voorkomen." Zo vermeldt de Fietsersbond op hun website.
Goed, nu weer terug naar de parkeerpaal. Volgens de Fietserbond worden in het najaar vele parkeerpalen al dan niet tijdelijk weggehaald. Dit omdat veegwagentjes zo in de winter gemakkelijker over het fietspad kunnen. In het voorjaar komen deze fietspalen vaak weer terug, ook al heeft de verkeersambtenaar van de gemeente intussen al anders besloten.
Zo was het ook in het geval van de situatie op de onderstaande foto. Dit fietspad in Assen is aangelegd voor twee rijen met huizen en is aan zowel het eind als het begin voorzien van een parkeerpaal. Het fietspad in kwestie heeft het enkele jaren zonder fietspalen moeten stellen. Maar toen automobilisten in de rustige uurtjes het fietspad gebruikten om bij de voordeur te komen, heeft de gemeente Assen het fietspad sinds kort weer voorzien van parkeerpalen. Wel heeft de gemeente gezorgd voor de hierboven al genoemde ribbelmarkering.
Het fietspad in Assen met uitneembare parkeerpaal en ribbelmarkering
Je ziet het, meerdere instanties in Nederland eisen een verbod op of uitfasering van de parkeerpalen op het fietspad. Maar toch is het vaak nog een bittere noodzaak om een parkeerpaal te plaatsen. Want alleen op deze manier voorkom je dat auto's gebruikmaken van het fietspad, om de weg af te snijden of deze gewoon gebruiken om te parkeren. Gelukkig ben je bij Visser Assen aan het juiste adres als het gaat om fietsvriendelijke methoden.
Zo hebben wij lichtgewicht parkeerpalen van kunststof in ons assortiment. Deze palen zijn vervaardigd uit gerecycled kunststof en zijn voorzien van reflecterende bandjes. Hierdoor vallen deze fietspalen uitstekend op in het donker. Bovendien is dit model parkeerpaal te bestellen in een afneembare variant, handig voor de strooiwagens in de winter. Al wil de Fietsersbond alsnog dat de paaltjes voorgoed wegblijven van het fietspad.
"De vraag is natuurlijk: als je in de winter vier maanden zonder die paaltjes kunt, waarom kunnen ze dan niet het hele jaar weg? En natuurlijk zullen soms auto’s een stukje over het fietspad rijden. Je ziet het vissers wel eens doen. Hoe erg is dat? Laat ze lekker zitten. En als je er wel last van hebt, bekeur je een paar keer. Dan is het ook afgelopen", zo besluit de Fietsersbond.
Heb je een vraag over een product? Neem dan contact met ons op via onze chat, ons contactformulier of bel 088 - 13 43 600