-
Je hebt nog geen producten in je winkelwagen.
Het onderhouden van een Lievers-trilnaald is een zeer eenvoudige klus die maar weinig tijd kost. Desondanks besteden veel mensen helaas te weinig of zelfs helemaal geen aandacht aan het onderhoud hiervan. Dat is jammer, want goed onderhoud verlengt de levensduur van je trilnaald aanzienlijk. Lees daarom deze blog, opdat jij weet hoe je dit gemakkelijk zelf kunt doen.
De belangrijkste trilnaald van Lievers is natuurlijk de P14E handstoktrilnaald. Omdat deze trilnaald weinig onderdelen telt, is deze zeer gemakkelijk te onderhouden. Desalniettemin betekent regelmatig onderhoud dat de levensduur aanzienlijk wordt verlengd. Daarom lees je hieronder hoe je de P14E dient te onderhouden.
Let op! Zorg er tijdens onderhoud te allen tijde voor dat de stekker uit het stopcontact is!
Het reinigen van de ventilatiekappen
Voor een goede koeling van de motor is het van essentieel belang dat de ventilatieopeningen aan weerszijden van het motorhuis vrij zijn van verontreinigingen. Controleer dan ook elke werkdag voor of na de werkzaamheden of dit het geval is. Zijn de ventilatieopeningen niet schoon, reinig deze dan als volgt:
Het reinigen van de trilslang
Tijdens het trillen van beton is het onoverkomelijk dat de trilslang smerig wordt. Als je hier niets aan doet, zal beton zich ophopen op de trilslang met als gevolg natuurlijk storingen. Om stilstand te vermijden, moet de trilslang aan het einde van iedere werkdag worden gereinigd met water en een schoonmaakmiddel. Neem echter wel een schoonmaakmiddel dat de trilslang niet aantast! Denk hierbij bijvoorbeeld aan de producten van Duzz, om op milieuvriendelijke en veilige wijze betonresten te verwijderen.
Waarschuwing! Smeer de klepel en de trilmantel niet, en spuit ook geen olie in de trilslang of trilfles! De flexibele aandrijfas van handstoktrilnaald P14 is door Lievers Holland al duurzaam gesmeerd!
Ben je in het bezit van een Lievers P14 handstoktrilnaald met benzinemotor, dan is het onderhoud op bepaalde punten anders. Zo is het voor een goede koeling van de motor van groot belang dat de ventilatieopeningen aan weerszijden van het motorhuis vrij zijn van betonresten en ander vuil. Controleer dit aan het eind van iedere werkdag of voor aanvang van je werkzaamheden. Zijn deze niet schoon, reinig ze dan als volgt:
Het naspannen van de V-snaar van de P14B-aandrijfunit
De V-snaar van de aandrijfunit van je P14 met benzinemotor dient regelmatig te worden aangespannen. Hierbij wordt uitgegaan van iedere honderd draaiuren. Lees hieronder hoe je de aandrijfriem aanspant:
|
|
|
Als laatste hebben wij nog de hoogfrequent-trilnaalden van Lievers. Deze trilnaalden hebben ook maar weinig bewegende onderdelen, maar ook hiervoor geldt dat regelmatig onderhoud een lange storingsvrije levensduur bevordert.
Het reinigen en onderhouden van de Lievers hoogfrequent-trilnaald
Bij het gebruik van deze trilnaald zal beton zich afzetten op de trilslang, de schakelaar en de voedingskabel. Voor een blijvende goede werking moet je deze onderdelen aan het eind van de werkdag reinigen met water. Gebruik hiervoor echter nooit een hogedrukreiniger! Bovendien dien je de hoogfrequent-trilnaald zo op te rollen, dat er geen knikken in de bedieningsslang kunnen komen. Wordt de trilnaald voor een langere periode niet gebruikt, hang dan de bedieningsslang uitgerold op.
Het verwisselen van de trildop
Wil je de stalen of rubberen trildop van de trilfles vervangen, dan kun je dit eenvoudig zelf doen. Klem hiervoor het achterste deel van de trilfles in een bankschroef met ronde bekken. Vijl of slijp vervolgens de borg-las door, en laat de schroefdraad van de trildop ’schrikken’ door er een paar maal met een hamer op te kloppen.
Draai hierna de trildop m.b.v. een speciale haaksleutel los. Door de trilfles verticaal in de bankschroef te spannen, wordt voorkomen dat er smeerolie uit de trilfles loopt. Voordat de nieuwe trildop wordt aangebracht, dient de schroefdraad te worden voorzien van minimaal acht windingen teflon-tape. Draai vervolgens de trildop middels de haaksleutel goed vast en voorzie de trildop van een borg-las
(niet te groot), ca ½ cm.
LET OP! Indien bij het uitvoeren van bovenstaande handelingen olie is gelekt, dan moet je deze bijvullen. De volgende hoeveelheden heb je nodig: Ø 36 mm 15 cc, Ø 50 mm 20 cc, Ø 57 mm 25 cc, Ø 65 mm 30 cc. Kies voor een elektrolytische olie (niet-geleidende olie voor transformatoren).
Heb je een vraag over een product? Neem dan contact met ons op via onze chat, ons contactformulier of bel 088 - 13 43 600