-
Je hebt nog geen producten in je winkelwagen.
Visser Assen is al sinds de oprichting in het jaar 1974 nauw betrokken bij alles op het gebied van producten voor op en rond de bouwplaats. Het vervoeren van je gereedschappen en hulpmiddelen hoort daar natuurlijk ook bij. Maar vaak heb je goederen te verplaatsen die niet in je bus of auto passen. Deze zul je dus op een aanhanger moeten zien te vervoeren. Maar hoe verplaats je je hulpmiddelen nu veilig van punt A naar punt B? Dat hopen wij je in dit blogartikel zo duidelijk mogelijk uit te leggen.
Een van de vele manieren om de lading op je aanhangwagen te zekeren, is door gebruik te maken door het hierboven afgebeelde aanhangernet. Maar is een trailernet altijd verplicht of zijn er nog andere manieren om je lading te vervoeren? Je leest het in dit blogartikel!
In tegenstelling tot wat veel mensen wellicht denken, is het niet te allen tijde verplicht om je lading te zekeren met behulp van een trailernet. Sinds 1 januari 2007 ben je echter volgens de wet verplicht om je lading wanneer dan ook goed vast te zetten. Dit kan door middel van borgen of afdekken van de lading. Je lading dient zo goed te zijn vastgezet, dat de lading niet van de aanhanger kan waaien of kan gaan stuiteren. Maar hoe je je lading nu vast wilt gaan zetten en wat voor hulpmiddelen je hiervoor wilt gaan gebruiken, daar ben je volledig vrij in.
Een aanhangwagennet is dus niet direct door de wet verplicht. Want is het namelijk mogelijk om de lading vast te zetten met behulp van een of meerdere spanbanden, dan is dat in de meeste gevallen al voldoende. Maar is het niet mogelijk om de lading vast te zetten met een sjorband, zoals in het geval van los afval of bij puin, dan is een aanhangernet wél verplicht. Vervoer je op het moment geen lading in je aanhangwagen? In een dergelijk geval valt er niet veel vast te zetten, en is een aanhangwagen dan ook niet verplicht.
Waar in de wet staat het vastgelegd dat je verplicht bent je losse lading op de aanhanger te zekeren? De verplichting tot het vastzetten van de lading is opgenomen in het voertuigreglement van de overheid. Het volgende staat namelijk te lezen in artikel 5.18.6:
Je bent verplicht een aanhangernet te gebruiken wanneer je losse lading op je kar vervoert. Bij losse lading moet je bijvoorbeeld denken aan (oud) papier, snoeiafval, puin, haardhout, stenen, verschillende (verhuis-)dozen, afval of ander grof puin. Of bijvoorbeeld in het najaar, wanneer je duizenden bladeren naar de stort wilt brengen. Het is een onmogelijke uitdaging om dergelijke lading vast te zetten met behulp van sjorbanden. Indien dit het geval is, is het verplicht een aanhangwagennet te gebruiken.
Een van de zeer weinige uitzonderingen hierop is het transporteren van zand. Omdat tijdens het vervoeren van los zand een aanhangwagennet met een grove maas niet afdoende helpt, ben je verplicht een aanhangernet met een fijne maas te gebruiken. Ook zou je nog gebruik kunnen maken van een combinatie van een trailernet met grove maas en een dekzeil.
Is het mogelijk je lading vast te zetten met behulp van een spanband? Dan is het niet verplicht om een aanhangwagennet te gebruiken. Heb je wat fijnere goederen te vervoeren die niet vast te zetten zijn, dan is het verplicht de lading te zekeren met behulp van een aanhangernet.
Bedenk je echter wel even goed dat de mazen van een standaard trailernet 45 bij 45 mm meten. Daarom noemen wij deze netten ook 'aanhangernet met grove maas'. Goederen als bijvoorbeeld bladeren, eikels of zand zijn zo klein, dat ze gemakkelijk door de mazen van dit aanhangwagennet kunnen glippen. Daarom kun je bij ons ook een tailernet met een fijne maas bestellen. Deze netten zijn in feite een soort gaasdoek, waarbij het vrijwel onmogelijk is om nog lading te verliezen.
De politie controleert streng op het naleven van de verplichten tot het vervoeren van een gezekerde lading. Je zult niet de eerste zijn die 's zaterdags op weg naar de gemeentelijke stort op de bon wordt geslingerd omdat je je goederen niet op een juiste manier op je aanhangwagen vast hebt gezet.
Het niet zekeren van je lading is gevaarlijk voor zowel jou als de medeweggebruikers. De boete liegt er dan ook niet om. De boete voor het niet afdoende zekeren van je lading bedraagt vandaag de dag (oktober 2022) maar liefst 400 euro. En daar komen de administratiekosten van 9 euro nog bovenop.
Kortom, bij het vervoeren van lading op een aanhangwagen of een open bestelwagen ben je te allen tijde verplicht om deze vast te zetten om zo te voorkomen dat de lading van de kar af kan vallen. Bij losse lading zoals bij onder andere tuinafval moet je dit doen met behulp van een aanhangernet. Vervoer je slechts een betonmolen, dan mag je dit doen met 'slechts' een paar spanbanden.
Goed, als je alles goed hebt doorgelezen, weet je nu precies wanneer je een aanhangernet moet gebruiken of wanneer slechts een of meerdere spanbanden al afdoende zijn om de lading te zekeren. Heb je na het lezen van dit blogartikel nog vragen over het vastzetten van je vracht nog vragen, neem dan vrijblijvend contact met ons op.
Heb je een vraag over een product? Neem dan contact met ons op via onze chat, ons contactformulier of bel 088 - 13 43 600