-
Je hebt nog geen producten in je winkelwagen.
Bij het afzetten van de weg voor korte of langere tijd, komt natuurlijk een hoop kijken. Maar wat voor producten heb je allemaal nodig? En wat zijn zo allemaal de regels? Daar hopen wij je in dit blogartikel een zo goed mogelijk antwoord op te geven.
Bij het afzetten van de weg komt vooral een flinke stapel verkeersborden en andere verkeersvoorzieningen kijken. Het benodigde aantal borden, verkeerskegels, geleidebaken en afzethekken is in de wet vastgelegd. Hier dient iedereen die aan de weg aan het werk moet zich uiteraard aan te houden. Daarom hebben wij complete sets wegafzetting met de grootste zorg voor de klant samengesteld. Met het boek 'Maatregelen op niet-autosnelwegen' van het CROW' in de hand zijn alle figuren die het meest in ons land komen voor jou geselecteerd. Dit officiële handboek van het CROW heeft als tweede titel 'Werk in Uitvoering 96b' en telt maar liefst 280 pagina's. Uiteraard kun je ook dit boek gewoon bij ons bestellen.
Een van de belangrijkste uitgangspunten bij het kiezen van het juiste figuur, is de plaats van de werkzaamheden aan de weg. Dit kan een erftoegangsweg (binnen de bebouwde kom) of een gebiedsontsluitingsweg (buiten de bebouwde kom) zijn. Dit is van grote invloed op de omvang van de wegafzetting. Omdat in de bebouwde kom de maximale snelheid een stuk lager ligt, hoeven de verkeersborden en andere verkeersvoorzieningen niet van dezelfde grootte te zijn als die van een figuur voor buiten de bebouwde kom.
Wellicht het belangrijkste figuur is natuurlijk het figuur 1205. Dit figuur stond vroeger bekend als het figuur 96b-18 en is geschikt voor statische werkzaamheden naast de rijbaan. Het is een van de meest complete figuren in ons online assortiment, en bestaat uit maar liefst 26 verkeers- en omleidingsborden, twee verkeershekken en veertien geleidebaken met baakvoet of verkeerskegels.
Een van de belangrijkste en meest opvallende elementen van de basisuitrusting voor een goede wegafzetting is een zogenoemd omleidingsbord. Dit zijn gele, reflecterende verkeersborden met een zwart gekleurde afbeelding erop. Dankzij de afwijkende kleurstelling van het omleidingsbord of WIU-bord weten verreweg de meeste weggebruikers dat het hier om een tijdelijk verkeersbord gaat.
Zo hebben wij speciale omleidingsborden die aangeven dat het doorgaande rijverkeer is gestremd, dat je een rijdende afzetting nadert of een geel bord dat aangeeft dat een rijbaan is afgesloten. Uiteraard hebben wij ook gele pijlborden in ons online assortiment, die uitermate geschikt zijn voor het aangeven van een te volgen omleidingsroute. Bovendien hebben wij nog speciale omleidingsborden die je zelf kunt (laten) voorzien van een eigen tekst.
Bij het plaatsen van jouw vorm van langsgeleiding, is het zeer belangrijk dat je voldoende ruimte overlaat voor het verkeer. Bekijk hieronder de afbeelding:
Voor een compleet figuur heb je bovendien een vorm van langsgeleiding nodig.. Ben je van plan de wegafzetting niet langer dan een dag te laten duren. Dan is het toegestaan om gebruik te maken van reflecterende verkeerskegels. Bij het plaatsen van deze kegels aan de kant van de weg ben je eveneens aan een groot aantal regels gebonden. Zo dien je er voor te zorgen dat je deze altijd zo 'strak' mogelijk in een echte lijn of in een kromming plaatst. Dit zorgt ervoor dat het verkeer goed langs het werkvak wordt geleid.
Hoewel wij je een grote verscheidenheid aan verkeerskegels aan kunnen bieden, is helaas lang niet iedere verkeersconus even geschikt voor gebruik op de openbare weg. Een verkeerskegel dient namelijk aan een groot aantal eisen te voldoen. Zo moet de hoogte van de kegel inclusief voet 75 cm zijn. Bovendien is de voetplaat zo gemaakt, dat de verkeerskegel bij omvallen niet weg kan rollen. Daarom heeft een kegel ten minste vier en maximaal acht zijkanten. De voorkeur gaat uit naar het gebruik van verkeerskegels met rode en witte, reflecterende strepen. Onze fluorescerend oranje verkeersconus mag uitsluitend worden gebruikt bij voldoende daglicht. Verder zijn er steeds meer provincies die het gebruik van oranje verkeerskegels op hun wegen verbieden.
De onderlinge afstand tussen de verkeersconussen wordt bepaald door de snelheid van het langsrazende verkeer. Bekijk hieronder de tabel om jou een indicatie te geven hoe groot de onderlinge afstand dient te zijn ten opzichte van de snelheid:
Snelheid | Onderlinge afstand kegels |
30 km/h | 3 tot 5 meter |
50 km/h | 5 tot 8 meter |
60 km/h | 8 tot 10 meter |
80 km/h | 10 tot 12 meter |
Fietsers | 2 tot 3 meter |
Ben je langer dan één dag werkzaamheden aan de weg aan het uitvoeren? Dan is het niet toegestaan om gebruik te maken van verkeerskegels. In het geval van wegwerkzaamheden langer dan een dag ben je volgens de weg verplicht geleidebakens te gebruiken als langsafzetting. Een geleidebaak – die in de volksmond vaak ook met benamingen als 'baakschild', 'schildje', 'baakje' of 'geleidebaken' wordt aangeduid – is een lichtgewicht, rechthoekige pilaar van kunststof. Een baakschild is aan beide zijden voorzien van een reflecterend beeldvlak van 100 bij 25 cm met diagonale strepen in een rode en witte kleurstelling.
Een baakje is aan beide kopse kanten uitgevoerd met een vierkante voet. Deze past weer in de speciale baakvoeten. Baakvoeten zijn voorzien van twee handgrepen en vervaardigd uit breukvast, gerecycled kunststof en hebben een maximaal gewicht van 25 kilogram. Voor het plaatsen van de geleidebaken zijn dezelfde regels van kracht als bij de verkeerskegels. Zorg dus voor een strakke lijn, voor een uitstekende langsgeleiding van het verkeer. Voor de onderlinge afstand tussen de verschillende schildjes kun je dezelfde tabel gebruiken als die bij de verkeerskegels staat.
Het ene product voor langsgeleiding van grote verkeersstromen is het andere niet. Zo tappen de kunststof barriers uit een heel ander vaatje. Een barrier is namelijk een lichtgewicht element van robuust kunststof dat kan worden gevuld met water en/of zand. Een kunststof barrier is verkrijgbaar in de kleuren rood en wit en kun je zeer gemakkelijk in elkaar haken.
Een barrier van kunststof komen we met name tegen in verstedelijkt gebied. Bovendien wordt een barrier veelal toegepast als scheiding tussen fietsers en het overige verkeer. Barriers zijn echter niet voertuigkerend. Er is overigens nog een vierde vorm van langsgeleiding. Zo wordt hiervoor namelijk regelmatig gebruikgemaakt van kunststof afzethekken met reflecterende strepen.
Ieder voertuig dat deelneemt aan een rijdende afzetting moet zijn uitgerust met een zwaailamp. Ook als een voertuig een gevaar kan opleveren voor de overige weggebruikers, zoals bijvoorbeeld een tractor die lading vervoert waardoor de totale breedte meer dan 260 cm bedraagt, dient het voertuig te zijn voorzien van een zwaailicht. Ten slotte kan ook een voertuig dat uit nood ergens staat geparkeerd, bijvoorbeeld in het geval van een calamiteit, een zwaailamp voeren.
Het is overigens niet toegestaan om te pas en te onpas met een zwaailicht te rijden. Zo is het te allen tijde verplicht om een bordje 'Werkverkeer' te voeren.
Voor het tijdelijk afzetten van een complete weg of rijbaan, kun je terecht bij ons ruime online assortiment aan afzethekken. Let echter wel goed op dat je de goede in huis haalt. Onze schrikhekken verschillen namelijk onderling nogal van elkaar. Voor het gebruik op de openbare weg zijn echter uitsluitend de verkeershekken aluminium of de afzethekken aluminium toegestaan. Deze hekken zijn te bestellen met een breedte van 150 cm of 250 cm.
Is de weg niet breder dan 5 meter, of wil je het afzethek in de berm of op het fietspad of voetpad plaatsen, dan mag je van het CROW het anderhalf meter brede verkeershek gebruiken. In alle overige situaties ben je te allen tijde verplicht het brede afzethek van 250 cm te gebruiken.
Een vorm van wegafzetting van een geheel andere orde is het actieframe, door sommige professionele gebruikers ook wel een 'actieraam' genoemd. Een actieframe is een al dan niet opklapbaar raamwerk met daarin een of twee verkeersborden en vier knipperlampen. In ons assortiment is plaats voor twee verschillende vierkante actieramen met hierin slechts één verkeersbord of zogenoemde signface. Beide vierkante actieframes bevatten het verkeersbord J16 – Werk in Uitvoering – en bieden de mogelijkheid een eigen tekst hieraan toe te voegen. De vierkante actieramen zijn ideaal om te worden gemonteerd op gemeentevoertuigen als een veegwagen of een grasmaaier.
Verreweg de belangrijkste modellen actieframes zijn de rechthoekige en inklapbare actieramen. Deze actieframes bevatten te allen tijde twee verschillende verkeersborden of signfaces en zijn bedoeld als een nulpunt bij een rijdende afzetting binnen de bebouwde kom (Type I) of buiten de bebouwde kom (Type II). Beide typen mogen achterop een voertuig worden bevestigd, alhoewel dit in sommige gevallen door de breedte niet altijd even gemakkelijk is. In dergelijke gevallen mag een actieraam ook op een aanhanger worden gemonteerd.
Deze actieframes bevatten in ieder geval een verkeersbord D02l en een verkeersbord F05. Bovendien kunnen wij actieramen met een klapbord leveren dat een J16 kan weergeven. Let erop dat het voertuig dat het andere nulpunt voor het tegemoetkomend verkeer aangeeft, zichtbaar het verkeersbord F06 Type II voert.
Onze actieramen zijn leverbaar in een liggend model (Landscape) en een staand model (Portrait) en zijn stuk voor stuk uitgevoerd met de vier verplichte knipperlampen. Volgens de wet mogen zowel de lampen als de signfaces niet te zien zijn indien er niet met het voertuig wordt gewerkt. Om die reden zijn onze actieframes dan ook uitgevoerd met twee sterke gasveren. Hiermee kun je de actieramen zeer snel in- en uitklappen.
Wellicht de beste en gemakkelijkste oplossing voor een complete wegafzetting is een zogenoemde actiewagen of bordenwagen. Deze actiekar bevat een compleet figuur – 96b-18 of 96b-19 – en is aan de achterzijde uitgerust met een actieframe. Onze bordenwagen is compleet uitgerust met alle verkeersborden, verkeerskegels en afzethekken volgens het bekende figuur van het CROW. Informeer naar de mogelijkheden!
Bij het veilig werken aan de weg is het dragen van zogenoemde signaalkleding te allen tijde verplicht. Dit is werkkleding in een fluorescerend oranje (voorheen was fluorescerend geel eveneens toegestaan) kleurstelling en met reflecterende strepen volgens de norm NEN-EN 20471. Deze normering is wellicht beter bekend al de RWS-norm. Dit houdt het volgende in: twee horizontale strepen en ten minste twee verticale, reflecterende strepen die over de schouders doorlopen.
Volgens de bovengenoemde RWS-norm moet signaalkleding te allen tijde samen zijn gesteld uit retroreflecterend en fluorescerend materiaal. De fluorescerende stof valt slechts extra op indien er daglicht op schijnt. De retroreflecterende banden lichten juist weer uitsluitend op als het wordt beschenen door kunstlicht, zoals bijvoorbeeld de koplampen van een auto.
Alle 'Werk in Uitvoering'-producten bekijken >
Heb je een vraag over een product? Neem dan contact met ons op via onze chat, ons contactformulier of bel 088 - 13 43 600