-
Je hebt nog geen producten in je winkelwagen.
De opmars van elektrische auto's is niet meer te stuiten. Mede dankzij de fiscale voordelen verschijnen deze milieuvriendelijke vervoermiddelen steeds vaker in het straatbeeld. Sinds kort heeft het RVV een speciaal verkeersbord voor het parkeren van elektrische auto's opgesteld. Maar wat zijn nu juist de rechten en plichten voor een dergelijke parkeerplaats? In dit artikel leggen wij het zo goed mogelijk uit.
Een parkeerplaats voor elektrische voertuigen wordt vanaf sinds het jaar 2013 aangeduid met het officiële verkeersbord E08o. Dit parkeerbord maakt een einde aan de wildgroei van parkeerborden voor elektrische auto's. Dit verkeersbord is uitgevoerd in dezelfde stijl als de overige parkeerborden. Dat wil dus zeggen dat het verkeersbord E08o is uitgevoerd in verkeersbordenblauw met een wit kader. In het kader bevindt zich een grote hoofdletter P, een witte benzinepomp en een witte stekker. |
Parkeerplaatsen die zijn voorzien van bovenvermeld verkeersbord, zijn alleen bestemd voor bezitters van een elektrisch voertuig dat is voorzien van een stekker. Het maakt hierbij niet uit of het voertuig op dat moment wordt opgeladen. Een parkeerplaats die is gereserveerd voor bezitters van een elektrische auto, zorgt ervoor dat mensen met een elektrische auto hun voertuig te allen tijde kunnen opladen tijdens hun verblijf ter plaatse.
Toch ziet men nog geregeld gewone auto's of elektrische auto die niet zijn op te laden op dergelijke parkeerplekken geparkeerd staan. Dit roept ergernis op bij bestuurders van een elektrische auto, en is bovendien nog verboden ook. Omdat het verkeersbord E08o rechtsgeldig is, worden bezitters van een niet-elektrische auto onherroepelijk op de bon geslingerd.
Op 28 november 2018 was het groot in het nieuws. De Vereniging Elektrische Rijders en enkele grote energiebedrijven pikken het niet langer dat bezitters van een elektrische auto ongestraft een parkeerplek voor elektrische auto's bezet houden met hun voertuig, ook al is deze al lang opgeladen. Zij willen dan ook dat elektrische rijders die hun auto onnodig op een dergelijke oplaadplek laten staan, verplicht een boetetarief moeten betalen.
Laadpaalklevers, zo worden deze mensen tegenwoordig genoemd. Een bron van ergernis bij goedwillende bestuurders van een elektrische auto. "Mensen maken van een laadplek een parkeerplek terwijl de auto allang is opgeladen", zegt voorzitter Koos Burgman van de Vereniging Elektrische Rijders (VER). "Heel vervelend als je auto bijna leeg is zonder alternatief in de buurt. En met de groei van het aantal elektrische auto's neemt de druk op laadpalen alleen maar toe."
In Nederland rijden dan ook steeds meer elektrische auto's rond. Mede dankzij subsidiemaatregelen van de overheid rijden er inmiddels bijna 135.000 rond in ons kleine landje. En aangezien ons land momenteel een kleine 38.000 laadpalen telt, is het dus vechten om bij een laadpaal je auto te kunnen opladen. Het is dan ook slechts een kwestie van tijd voor een dergelijke boete voor het 'laadpaalkleven' wordt ingevoerd. (bron: NOS)
Parkeerbord Elektrische Auto bekijken >
Heb je een vraag over een product? Neem dan contact met ons op via onze chat, ons contactformulier of bel 088 - 13 43 600