-
Je hebt nog geen producten in je winkelwagen.
Als je een bezem aan wilt schaffen – bijvoorbeeld als je nieuwe bestrating wilt invegen – dan zie je dat wij een vrij ruim assortiment aanbieden. En dan met name als het gaat om het materiaal waarvan de borstelharen of vezels zijn gemaakt. De grondstoffen hiervoor kan zowel een natuurlijke als een synthetische oorsprong hebben. In dit blogartikel gaan we dan ook even dieper in op de materie.
Een materiaalsoort die veel wordt gebruikt voor een wegenbouwbezem, is een kunststof vezel. Deze kan van het goedkope PVC zijn, of van het betere PPN. Omdat de grondstoffen voor PVC vrij goedkoop zijn, is deze vezel veelvuldig terug te vinden in het straatbeeld. Het nadeel is echter dat PVC al vervormt bij een temperatuur vanaf 65 graden Celsius. Bovendien absorbeert PVC geen druppel water. Door de poreuze eigenschappen is PVC niet geschikt voor hygiënische werkzaamheden.
Een verbeterde versie van PVC is het materiaal PPN. PPN is een lichte vezel van kunststof en is eveneens in een grote verscheidenheid aan bezems terug te vinden. Een van de grootste voordelen van deze synthetische vezel is dat PPN bestand is tegen temperaturen tot maar liefst 120 graden Celsius. Bovendien absorbeert PPN eveneens geen druppel water. Een andere positieve eigenschap van deze kunstvezel is dat PPN zeer slijtvast is, dus garant voor een lange levensduur. Ten slotte houden borstelharen van PPN veel minder vuil vast dan andere vezels. Een bezem met PPN vezels kopen is dus een goede keuze.
Verreweg het grootste gros van de straatvegers die je in ons online assortiment aan zult treffen, is uitgevoerd met natuurlijk borstelharen. Deze vezels kunnen van bassine, bahia of kokos zijn. Bovendien kunnen de bassine vezels nog in verschillende mengsels beschikbaar zijn.
De meest verkochte straatbezem in ons assortiment is zonder enige twijfel de bezem met borstelharen van bassine. Bassine is afkomstig van de palmyra palm, een palmsoort die met name in India voorkomt. De vezel van deze palmboom, die een leeftijd van maar liefst honderd jaar kan bereiken, is ijzersterk en is beschikbaar in verschillende kwaliteiten. De bassine vezel wordt onttrokken uit het onderste deel van de palmstengel Het voordeel van bassine of palmyravezel is dat deze oersterk is en gemakkelijk terug weet te veren. Deze eigenschappen maakt bassine uitermate geschikt voor de meeste inveegbezems en voor zwaar werk.
De wegenbouwbezem bassine is bij ons ook te bestellen in de variant 'Cachet'. Deze vegers zijn voorzien van zwarte borstelharen van in olie gedrenkt bassine gemengd met Stalks vezels. Deze bijzonder mix biedt een garantie voor een langere levensduur. Bovendien lopen deze bezems minder snel vol met zand. Je kunt met een inveegbezem Cachet dus meer vegen in minder tijd.
De nieuwste materiaalsoort voor de borstelharen van de verschillende bezems is de bezem met bahia vezel. Bahia is een natuurlijke vezel die wordt gewonnen uit de lianen van palmbomen die van nature voorkomen in Brazilië. Deze kunnen tot maar liefst vijf meter hoog groeien. Mede hierdoor is het bovenste deel van de geoogste vezel zacht, terwijl de onderste vezels juist hard zijn. Daarom worden de vezels van zowel de boven- als de onderzijde met elkaar gemengd, waardoor men een stugge vezel overhoudt die uitermate geschikt is voor het echt zware werk.
In tegenstelling tot borstelharen van synthetische materialen of bassine vezels, is de bahia vezel wél resistent tegen water, hoge temperaturen, wrijvingen, oliën en vetten en andere chemische middelen. De grootste troeven van de bahia vezel zijn zijn stugheid en veerbaarheid. De bezem met bahia vezel is dan ook het neusje van de zalm onder de straatvegers!
Een oplettende lezer ziet nu al snel dat één vezel nog niet aan bod is gekomen: de kokosvezel. Deze vezels zijn afkomstig van de kokospalmen, vaak afkomstig van het eiland Sri Lanka. De harde vezels van deze boom zijn na enkele bewerkingen geschikt om te worden gebruikt in vegers. Borstelharen van kokos zijn licht en taai en komen we met name tegen in medium zachte bezems. Bezems die zijn voorzien van kokosharen worden vrijwel uitsluitend binnen gebruikt, zoals bijvoorbeeld onze extra brede zaalveger en de handstoffer.
Een inveegbezem is natuurlijk pas helemaal compleet als je er een bezemsteel bij bestelt. Want ja, je gaat natuurlijk niet op je knieën de bestrating invegen. Hiervoor bestaan nog enkele verschillende opties.
De standaard bezemsteel is de bezemsteel tauari. Deze steel is de meest verkochte bezemsteel in ons assortiment. Deze heeft een lengte van 170 centimeter en is kaarsrecht. Aan de onderzijde loopt deze steel eens beetje in een punt. Zo kun je de bezemsteel tauari gemakkelijk in het gat van de bezem krijgen en zit deze stevig in de straatveger.
Naast de standaard bezemsteel hebben wij bovendien nog een gebogen steel in ons online aanbod. Deze bezemsteel is gemaakt van essenhout en heeft eveneens een lengte van 170 centimeter. Omdat deze steel een gekromde vormgeving mee, neem je tijdens het invegen van de bestrating op het vegen van een oppervlakte als vanzelf een ergonomische houding aan. Dankzij de gebogen vorm van de steel voorkom je klachten aan je onderrug. Deze bezemsteel is dan ook goedgekeurd door de ARBO.
Om je bezemsteel in de bezem te bevestigen, adviseren wij onze klanten om de steel klemvast in de bezem te duwen. Omdat de bezemstelen in ons assortiment een taps toelopende vorm hebben, gaat dit vrij gemakkelijk. Mocht de bezemsteel niet passen, dan dient de steel eerst nog te worden afgeschuind. Vervolgens stamp je met de achterkant van de bezemsteel een paar keer op de grond tot deze goed vast blijft zitten.
Hierna boor je een gaatje in de bezem tot halverwege de steel. Draai hierin weer een schroef van roestvrij staal. Ten slotte raden wij aan om bezem en bezemsteel samen een nacht in een emmer water te laten staan zodat het hout gaat uitzetten. Hierna gaat de bezemsteel gegarandeerd nooit meer los!
Heb je een vraag over een product? Neem dan contact met ons op via onze chat, ons contactformulier of bel 088 - 13 43 600